Czym są systemy wymiany linków i jaki mają wpływ na pozycjonowanie?

Spis treści

Autor : Joanna Kowalska
Kategoria : Content marketing
24 marca 2022

Wymiana i pozyskiwanie linków to bardzo ważna aktywność, która pozwala na zwiększenie widoczności w sieci i pracę nad pozycjonowaniem. Zdobycie satysfakcjonującej i jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce Google jest coraz trudniejsze. Bardzo dużo firm przez ostatnie lata zdążyło rozwinąć swoją pozycję w sieci, a nowych sklepów i witryn promujących usługi wciąż przybywa. Konkurencja jest ogromna, a wartościowych miejsc w sieci jest niewiele. Liczą się tak naprawdę topowe wyniki w wyszukiwarce. Użytkownicy najczęściej zwracają uwagę jedynie na pierwszą stronę wyników wyszukiwania i pozycje znajdujące się pod ręką. Internauci liczą na szybkie uzyskanie odpowiedzi na swoje zapytanie. W tym celu powstał właśnie m. in. SWL, czyli system wymiany linków, który wspiera pozycjonowanie i windowanie stron wyżej w Google.

Na czym polega SWL?

SWL, czyli inaczej program wymiany linków, jest oparty o specjalnie zaprojektowane platformy, które pozwalają na publikowanie linków, tam gdzie właściciele wyrazili na to zgodę. Oczywiście publikowanie linków odbywa się według ściśle określonych reguł. SWL pozwala na szybkie wywindowanie strony w wyszukiwarce. Dzięki pojawianiu się linków prowadzących do strony na różnych rodzajach witryn i wielu miejscach w sieci, robot Google zostaje „zaproszony” na linkowaną witrynę. Im większa sieć linków, tym dla wyszukiwarki strona staje się bardziej wartościowa i warto podsuwać ją użytkownikom. Warto pamiętać o tym, że pozycjonowanie to działanie, które ma wpływ nie tylko na wyszukiwarkę, ale także powinno być korzystne dla użytkowników sieci. Platformy włączone do działań SWL na pierwszy rzut oka niczym nie różnią się od pozostałych portali, jedynie posiadają wiele linków, które kierują do stron zainteresowanych wymianą linków. Ale czy SWL jest do końca legalny?

Jak działa SWL?

System wymiany linków łączy zarówno osoby, które chcą się promować, jak i te posiadające witryny włączone do programu. Często jest tak, że właściciele witryn posiadają także linki do promowania i na odwrót. Cały system opiera się na wirtualnej walucie, którą są punkty przyznawane za umieszczenie linku bądź udostępnienie witryny albo pozwolenie innym użytkownikom na zamieszczenie promowanych linków. Punkty można zdobywać także poprzez współpracę z innymi użytkownikami (np. poprzez pozwolenie na umieszczanie linków na swojej witrynie) lub kupić je za realne pieniądze. Druga opcja jest wykorzystywana zwykle przez początkujących użytkowników, lub tych, którzy nie chcą aby linki trafiały na ich stronę. Punkty można uzyskiwać także za inne akcje np. zapraszając użytkowników do skorzystania z programu lub wykonywanie innych akcji – założenie konta i logowanie. Ilość punktów w systemie naliczana jest w zależności od ilości zamieszczonych linków na stronie, rangi udostępnionej strony do publikacji linków, ilości linków przychodzących i wychodzących z danej strony itd.

Statyczny a dynamiczny SWL

Jaka jest różnica pomiędzy statycznym a dynamicznym systemem wymiany linków? Odpowiedź na to pytanie zawarliśmy w poniższym porównaniu!

System SWL można podzielić na dwie główne kategorie:

  • statyczną (stałą) – działania statyczne jak sama nazwa wskazuje polegają na tych samych i powtarzających się czynnościach. W ramach stałej kampanii SWL dodaje się ciągle te same linki na tych samych stronach. Powstaje więc zagrożenie, że działania zostaną zakwalifikowane jako SPAM i strona zamiast poprawić swoją pozycję w wyszukiwarce, to spadnie na dalsze pozycje. Zdecydowanie lepszym działaniem jest rozwiązanie rotacyjne.
  • dynamiczną (rotacyjną) – działanie rotacyjne polega na umieszczaniu losowych linków do strony na różnych stronach internetowych. To rozwiązanie sprawdza się o wiele lepiej, bo jest znacznie trudniejsze do wykrycia, a jednocześnie oferuje większą różnorodność platform, w tym odmienną tematykę, co pozwala na lepsze dopasowanie zamieszczanych linków do tematyki danej witryny.

Oba rodzaje systemu SWL wymagają wyczucia i odpowiednich umiejętności. Podczas umieszczania tego samego linku na tych samych stronach należy zachować odpowiednią częstotliwość i publikować linki w odpowiednich odstępach czasowych. Z kolei posługując się metodą dynamiczną należy w odpowiedni sposób „żonglować” zarówno zamieszczonymi linkami, jak i wybieranymi portalami do publikacji. Warto przygotować w tym celu arkusz kalkulacyjny, w którym będą oznaczane wykorzystane linki i portale. Absolutnie należy unikać jednorazowego wrzucania wszystkich linków, a w zamian za to podzielić ich publikację na nieregularne etapy i wrzucać po kilka kilkanaście linków co kilka dni.

Jak SWL wpływa na pozycjonowanie?

Wszyscy specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem zgodnie utrzymują, że jest to proces, który wymaga wiele pracy, ale także czasu. Etyczne metody pozycjonowania przynoszą zwykle oczekiwane skutki (lepsza widoczność witryny w sieci, wyższa sprzedaż w sklepie online) po 3. – 6. miesiącach. Zwykle jeśli ktoś obiecuje uzyskanie zadowalających wyników wcześniej, to albo korzysta z nieetycznych metod, które są dobre na krótką metę lub obiecuje „gruszki na wierzbie”. Pozycjonując strony warto pamiętać o tym, że w sieci są witryny, które pozycjonują się już od wielu lat – posiadają wartościowy content, mają rozwinięty link building, pracują na rozbudowanych zapleczach, dlatego pozycjonowanie w obecnych czasach nie może być ani łatwe ani szybkie. Pozycjonerzy muszą wykazać się ponadprzeciętnymi umiejętnościami i zmysłem, który pozwala im działać niestandardowo. Szukanie alternatywnych rozwiązań sprawia, że coraz częściej pozycjonerzy uciekają się do tzw. Black Hat SEO i niedozwolonych form pozycjonowania. Na tę chwilę system SWL zaliczany jest właśnie do tego rodzaju działań i pomimo, że wydaje się bardzo atrakcyjny, to jednak warto zachować ostrożność poruszając się w tej niedozwolonej materii. Wykorzystanie więc tego typu metod coraz częściej jest odradzane przez doświadczonych pozycjonerów i coraz więcej osób pracujących w tej dziedzinie nie chce się ich podejmować. Stoją one w sprzeczności nie tylko z dobrymi praktykami, ale także mogą narazić klienta na znaczne straty.

Etyka SWL

Niestety korzystając z tego typu rozwiązań trzeba liczyć się z negatywnymi skutkami. Można do nich zaliczyć nawet takie drastyczne rozwiązania jak nałożenie filtra na promowaną stronę i znaczny spadek w wynikach wyszukiwania. SWL pozycjonowanie może spowodować wiele szkód. Strona nad która pracowało się latami może nagle znacznie spaść w wyszukiwarce, a jej renoma zostanie znacznie nadszarpnięta. Podczas korzystania z narzędzi do analizy stron internetowych widoczny będzie moment nałożenia filtra na stronę, a to niechlubne wydarzenie może bardzo długo ciągnąć się za posiadaną domeną. W obliczu kary nałożonej przez Google wielu przedsiębiorców decyduje się nawet na porzucenie dotychczasowej domeny i wykupienie nowej, co jednak wiąże się z wieloma problemami. Niedozwolone praktyki mogą sprawić, że trzeba będzie odciąć się od domeny z której wcześniej korzystano i budować rozpoznawalność zupełnie od nowa. Strat może być więc wiele i warto zastanowić się, czy warto aż tak ryzykować, aby zdobyć krótkotrwale dobre pozycje. Odzyskanie utraconej pozycji może potrwać miesiące, a także wymagać znacznych nakładów finansowych. Zamiast tego lepiej jest skupić się na dozwolonych metodach, które mimo że czasami wymagają długotrwałej i żmudnej pracy, to jednak przyniosą znacznie więcej korzyści. Platformy wykorzystywane do SWL są zwykle niskiej jakości pod względem technicznym i nie niosą ze sobą żadnej wartości – posiadają zwykle słaby content, generują niewiele ruchu, nie pojawiają się w wynikach organicznych itp., a dla wyszukiwarki bardzo ważny jest wartościowy content, którego na stronach wykorzystujących SWL brakuje. Google uważa więc, że tego typu serwisy nic nie wnoszą do sieci i nie mają praktycznie żadnej wartości dla użytkowników, przez co obecnie są systematycznie zwalczane. Od 2014 roku Google stało się bardziej rygorystyczne i nieustannie banuje platformy SWL. Utraconą wskutek tego typu działań stronę można odbudować, jednak aby tego dokonać najczęściej trzeba skorzystać z umiejętności doświadczonego specjalisty.

Co zamiast SWL?

Oczywiście skuteczne linkowanie jest możliwe pod warunkiem, że będziemy z niego rozważnie korzystać. Dostępne jest kilka rodzajów link buildingu, który będzie skutecznie przyczyniał się do wzrostu wartości strony w wyszukiwarce.

  • Komentarze na forach, portalach, blogach, grupach dyskusyjnych (WoMM) – we wszystkich tych miejscach można pozostawiać wartościowe komentarze razem z linkami. Link może mieć zarówno klasyczną formę, jak i występować pod postacią anchora (słowa kluczowego do którego podłączone jest hiperłącze). Wpisy reklamowe powinny być naturalne, pozostawione z kont posiadających historię, a także być wartościowe dla społeczności dyskutującej w danym miejscu – wtedy zostaną dobrze przyjęte i wtopią się w tok rozmowy.
  • Artykuły blogowe – także artykuły bezpośrednio na blogu witryny mają wpływ na pozycjonowanie. Linkowanie wewnętrzne jest tak samo ważne jak zewnętrzne. Pozwala na dłuższe skupienie uwagi użytkownika i tym samym wpływa pozytywnie na parametry witryny. W artykule można umieścić kilka linków w różnych miejscach, które stworzą prawdziwą sieć.
  • Teksty na portalach internetowych – bardzo wartościowym źródłem linków są teksty publikowane na portalach. Należy wybrać odpowiednią stronę do publikacji, najlepiej taką, która znajduje się wyżej w rankingu niż strona do której docelowo kieruje link. Treści powinny cechować się jak najwyższą jakością – być oryginalne, poparte źródłami i wyczerpywać poruszany temat. Warto także umieścić odpowiednio podpisane autorskie grafiki.
  • Wpisy eksperckie – wpisy eksperckie to zwykle krótsze formy, które mogą ograniczać się nawet do cytatu czy krótkiego opisu firmy zamieszczonego razem z odnośnikiem. Wyglądają bardzo naturalnie, a ponadto wpływają na pozytywne postrzeganie danej firmy świadczącej usługi czy sklepu internetowego.
  • Katalogi – to również popularna forma link buildingu. Polega na umieszczaniu linków na specjalnie utworzonych w tym celu stronach. Katalogi służą głównie temu, aby zróżnicować profile linków prowadzących do danej witryny. Popularność katalogów zaczyna powoli słabnąć na rzecz rozwiązań takich jak WoMM czy content marketing, czyli rozwijanie marketingu treści.

Zdjęcie główne: Pavel Danilyuk / pexels.com

Spis treści

    Zastanawiasz się dlaczego Twoja strona nie sprzedaje?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.