Jak powinien być zbudowany dobry tekst SEO?

Spis treści

Autor : Joanna Kowalska
Kategoria : Porady copywritera
4 kwietnia 2022

Czym są teksty SEO i jak wpływają na pozycjonowanie?

Tekst SEO to treść zamieszczona na stronie internetowej z zamiarem pozycjonowania jej w wyszukiwarce. Może przybierać formę m.in. tekstów ofertowych, artykułów blogowych, a także opisów produktów i kategorii, które wspomagają pozycjonowanie sklepu internetowego. Dzięki właściwie zoptymalizowanym tekstom SEO, strona jest w stanie pozyskać większy ruch organiczny, czyli wynikający z jej odwiedzin poprzez bezpłatne wyniki wyszukiwania.

Jakie cechy powinny spełniać treści wspierające pozycjonowanie stron?

Dobry tekst SEO to taki, który jednocześnie spełnia oczekiwania algorytmów oraz odpowiada potrzebom użytkowników odwiedzających stronę. Na jej pozycję w wyszukiwarce mają wpływ zastosowane słowa kluczowe, a także jakość treści, którą roboty Google oceniają na podstawie analizy zachowań czytelników. Biorą pod uwagę m.in. czas spędzony przez nich na stronie, a także liczbę sesji (współczynnik odrzuceń). Tekst SEO należy więc zbudować w taki sposób, aby przyciągnął uwagę użytkownika i skłonił go do jak najdłuższego pozostania na danej witrynie.

Pozycjonowanie a słowa kluczowe

Treści pisane z myślą o SEO powinny zawierać słowa kluczowe, czyli frazy, które internauci wpisują w wyszukiwarce Google. Na tej podstawie mogą odnaleźć zawartość, której poszukują, np. produkt w sklepie internetowym czy odpowiedzi na nurtujące ich pytania. W doborze fraz kluczowym pomocne są internetowe narzędzia, np. dostępny bezpłatnie Planer słów kluczowych Google.

Warto zastosować w treści zarówno ogólne słowa kluczowe, składające się z maksymalnie dwóch wyrazów, jak i dłuższe (long tail), które są mniej konkurencyjne. Wyrażenia kluczowe mogą mieć formę pytań, np. „co to jest pozycjonowanie” czy „jak napisać tekst SEO”. Najważniejsze słowa kluczowe warto umieścić zwłaszcza w leadzie (zajawce) oraz w śródtytułach. Nie należy przesadzać z częstotliwością ich używania, aby artykuł nie stracił na naturalności. Można również stosować różne odmiany oraz synonimy.

Unikalność tekstu SEO

Aby pozycjonowanie stron było skuteczne, teksty SEO muszą być unikalne. Nie należy kopiować treści z innych stron, ponieważ takie działania są negatywnie odbierane przez algorytmy wyszukiwarki. Konsekwencją wykrycia duplicate content może być ukaranie strony obniżeniem pozycji lub nawet jej usunięcie z indeksu Google.

Teksty SEO pisane z myślą o odbiorcach

Artykuł SEO należy pisać w taki sposób, aby dobrze wyczerpywał dany temat i zawierał informacje, których poszukują użytkownicy. Dlatego jego tworzenie powinno rozpocząć się od dokładnie przeprowadzonego researchu. Treści muszą być na tyle atrakcyjne, by pozwoliły jak najdłużej zatrzymać użytkowników na stronie, a także skłoniły ich do odwiedzenia innych podstron w ramach tego samego serwisu.

Ważna jest nie tylko zawartość merytoryczna tekstu, lecz również ciekawa forma treści. Aby artykuł był przyjemny w odbiorze, warto podzielić go na krótkie akapity, a także stosować wypunktowania, listy numerowane, pogrubienia czy podkreślenia najważniejszych informacji. Pozytywnie na przejrzystość tekstu wpłynie także używanie śródtytułów, oznaczonych jako kolejne nagłówki <h2>, <h3>, <h4> itd. Nagłówek <h1> należy zastosować tylko jednokrotnie – w tytule tekstu. Warto ponadto zamieścić w artykule powiązane z jego tematyką zdjęcia, filmy, infografiki, tabele, diagramy czy wykresy.

Pozycjonowanie sklepu internetowego a treści SEO

Pozycjonowanie stron e-commerce ma na celu nie tylko zwiększenie ruchu, lecz także konwersji. Treści powinny zatem mieć charakter marketingowy, czyli skłaniać użytkowników do zakupów oraz budować ich lojalność. Dobre opisy produktów i kategorii uwzględniają cechy i potrzeby klientów z grup docelowych, a także wskazują korzyści z nabycia produktu. Nie powinny przybierać formy nachalnej reklamy.

Content marketing w pozycjonowaniu stron

Teksty SEO mogą być również elementem content marketingu – strategii komunikowania się z klientami poprzez udostępnianie im przydatnych treści. Przykładem działania wpisującego się w content marketing są np. artykuły blogowe na stronie czy wpisy w mediach społecznościowych.

W tworzeniu tekstów z myślą o pozycjonowaniu strony może pomóc agencja SEO, która współpracuje z copywriterami. Dbają oni o to, aby treść była dobrze odbierana przez użytkowników, a zarazem spełniała wymagania algorytmów wyszukiwarki.

Zdjęcie główne: Mikhail Nilov/pexels.com

Spis treści

    Zastanawiasz się dlaczego Twoja strona nie sprzedaje?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.