Jaka jest rola słów kluczowych w tekście?

Spis treści

Autor : Joanna Kowalska
Kategoria : Content marketing
10 stycznia 2022

Tworzenie i publikacja treści w sieci to proces, który nie powinien mieć nic wspólnego z przypadkiem. W końcu celem jest zaangażowanie czytelników niezależnie od charakteru strony internetowej. Aby polepszyć widoczność w sieci i tym samym zadbać o pozycjonowanie, zwróć większą uwagę na słowa kluczowe. Skąd je wziąć? Jak stosować w tekście? Podpowiadamy!

Słowa kluczowe w tekście – jakie mają znaczenie?

Kwestię znaczenia słów kluczowych w tekście możemy przybliżyć Ci w bardzo prosty sposób. Wyobraź sobie, że szukasz informacji na temat tego, jaki smartwatch dla dziecka wybrać. Chcesz dowiedzieć się, na jakie parametry należy zwrócić uwagę oraz które modele są najczęściej polecane. Korzystasz więc z wyszukiwarki internetowej i wpisujesz słowa, które najbardziej odpowiadają zagadnieniu. Najpewniej będzie to coś w stylu “jaki smartwatch dla dziecka” albo “najlepszy smartwatch dla dziecka”. Tym samym trafiasz na stronę internetową, która opisuje dokładnie ten temat i dostajesz odpowiedź na swoje pytania. Właśnie tak działają słowa kluczowe. 

Autorzy tekstów, na które trafiasz, naturalnie wplatają frazy kluczowe w artykuł, instrukcję, podstronę, opis produktu czy kategorii. Często na pierwszy rzut oka jest to niewidoczne dla przeciętnego użytkownika. Tekst czyta się płynnie i nie ma się wrażenia, że jest on sztucznie naszpikowany słowami kluczowymi. O ile jest poprawnie i atrakcyjnie napisany. Wszystko po to, aby strona internetowa znalazła się w wynikach wyszukiwania, konkretnych dla danego zagadnienia.  

Dbanie o widoczność w sieci, a konkretniej, pojawianie się jak najwyżej w Google to nic innego jak pozycjonowanie. Słowa kluczowe to element, bez którego SEO nie miałoby większego sensu. Na ich podstawie przygotowuje się treść na stronę internetowąj. Co więcej, często też wykorzystuje się je do aktualizacji starych tekstów, artykułów czy opisów produktów. Wszystko po to, aby treść była aktualna, a także miała lepszy wpływ na pozycjonowanie, niezależnie od tego czy jest to pozycjonowanie WordPress czy innego systemu CMS.

Jeśli zadbasz o ten aspekt i przygotujesz dobrą strategię treści, masz większą szansę na wyprzedzenie konkurencji i generowanie ruchu na stronie – niezależnie, czy jest to portal newsowy, czy sklep internetowy.

Atrakcyjny tekst a słowa kluczowe

Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że content marketing to niezwykła sztuka łączenia atrakcyjnego i merytorycznego tekstu dla użytkownika oraz skutecznego dostosowania go do SEO. 

Z jednej strony dbamy o to, aby czytelnik dostał najważniejsze informacje na temat produktu, usługi czy zagadnienia, które omawiamy. Staramy się przekazać to w atrakcyjny sposób, mając na uwadzę, że użytkownicy internetu często tylko skanują tekst, a nie czytają go od deski do deski. Z drugiej jednak strony, chcemy wybić się w wyszukiwarce na jak najwyższą pozycję, dlatego spełniamy wymagania algorytmów Google. A te mogą się zmieniać z dnia na dzień. Wszystko po to, aby jak najbardziej dopasować wyniki wyszukiwań do oczekiwań użytkowników. Co ciekawe, roboty Google doceniają także poprawność merytoryczną, językową i ortograficzną. Wartościowy tekst, nasycony słowami kluczowymi, powinien być też oryginalny oraz przede wszystkim aktualny.

Znalezienie złotego środka pomiędzy nasyceniem tekstu słowami kluczowymi a atrakcyjną treścią dla użytkownika nie jest proste. Z reguły działanie to polega na ciągłym analizowaniu potrzeb grupy docelowej, ruchu i widoczności w sieci. Właśnie dlatego zarówno tworzenie treści, jak i pozycjonowanie stron to ciągły proces, który warto odpowiednio zaplanować. 

Jak znaleźć frazy kluczowe?

Do analizy słów kluczowych służą odpowiednie narzędzia SEO. Jednak nie każdy właściciel strony internetowej czy bloger ma do nich dostęp bez ponoszenia dodatkowych opłat. Wtedy warto skorzystać z Planera Słów Kluczowych od Google. Podczas analizy, weź pod uwagę konkurencyjność fraz kluczowych. Im bardziej ogólne, tym trudniej będzie przebić się przez setki tysięcy, a nawet miliony innych stron internetowych. 

Świetnym pomysłem jest także wpisanie słowa kluczowego dotyczącego Twojego produktu, usługi czy tematyki bloga w wyszukiwarkę internetową. Następnie, warto sprawdzić wyniki, czyli przeanalizować konkurencję. Dużą podpowiedzią od Google są też słowa kluczowe na samym dole strony – to kolejne frazy, które mogą Cię zainteresować. 

Weź pod uwagę, że słowa kluczowe, które dla Ciebie wydają się jasne i intuicyjne, niekoniecznie są takie same dla użytkowników. Szczególnie, jeśli chodzi o aspekty techniczne i wyrażenia branżowe. Aby lepiej dopasować frazy, a nawet styl komunikacji i formę treści, konieczne jest zapoznanie się ze swoją grupą docelową. Po analizie słów kluczowych pamiętaj o naturalnym wplataniu ich w treść. Algorytmy Google nie są przychylne osobom, które kopiują tekst lub nie skupiają się na kwestiach językowych. Wszystkie te aspekty mają wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego, stron usługowych, pozycjonowanie wizytówek Google, portali newsowych czy blogów.

Zdjęcie główne: Jacqueline Kelly/pexels.com

Spis treści

    Zastanawiasz się dlaczego Twoja strona nie sprzedaje?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.